Activerende werkvormen in je les

Activerende werkvormen in je les

25 september 2020 Uit Door Redactie

Wat zijn activerende werkvormen vraag je? Dit is een werkwijze waar je je leerlingen actief laat deelnemen aan de les. Er zijn verschillende manieren waarop je zo een les kunt geven. Door de leerlingen meer stem te geven in hun leerproces, leer je hen om actief deel te nemen aan de les. Dit heeft een positief effect op hun ontwikkeling en op deze manier leren ze beter. Om te beginnen met activerende werkvormen, moet je eerst kijken wat jouw leerlingen activeert. Elke leerling is anders net als dat elke onderwijssector verschilt van de andere. Een manier van werken werkt dus niet altijd overal. Hieronder noemen we 3 methodes om te zien wat het best voor jou en jouw leerlingen werkt.

Gebruik een bord

Gebruik een whiteboard en ga een zogenaamde ‘bordsessie’ houden. Tijdens deze sessie brainstorm je met je leerlingen over hun doelen en hoe ze deze willen bereiken. Op deze manier krijg je veel handige informatie. Namelijk wat jouw leerlingen willen. Zo kun je een les organiseren op een manier waarop zij het leuk vinden. Belangrijk is dat je alle leerlingen hierbij betrekt. Zoals al gezegd, is elke leerling anders. Probeer dus ook elke les anders te vormen om elke leerling de kans te geven.

Feedback

Feedback is altijd handig. Zo leer je snel of iets goed gaat of niet. Dit kun je samen met het bord gebruiken. Na een of twee weken heb je een kleine sessie met je klas waar je vraagt wat goed en slecht liep volgens je leerlingen. Vervolgens kun je je lessen snel aanpassen. Na 2 weken hou je dan weer een sessie en kijk je of het nu beter verliep.

Uitwisseling

Wat ook handig is, is het uitwisselen van informatie. Mogelijk ben je niet de enige die probeert zijn lessen beter te maken. Bespreek dit met andere collega’s. Zo kun je zien wat bij hun goed werkte en kun je dit volgende keer in je les inbrengen.

Voor meer informatie kun je terecht op stichting-leerkracht.nl.